czwartek, 6 marca 2014

Pieluszki wielorazowe noworodkowe - czy warto?

Wiele osób przymierzających się do pieluchowania wielorazowego jeszcze przed urodzeniem się dziecka zastanawia się czy warto inwestować w pieluszki w rozmiarze noworodkowym skoro tzw. One Size'y mają starczyć na cały okres pieluchowania i większość producentów zapewnia, ze nadają się już od wagi 3 kg. Czy warto płacić za pieluszki, które starczą nam na 2-3 miesiące? 

Niestety nie da się tego stwierdzić inaczej niż w praktyce, ale skoro nie można przymierzyć pieluszki na dziecku, można zastanowić się nad pewnymi praktycznymi kwestiami:

- Czy otulacz One Size nie będzie za szeroki w kroczku na noworodka?
- Czy pospinany napami do najmniejszego rozmiaru będzie trzymał swój fason, a co za tym idzie czy będzie dobrze dopasowany w strategicznych miejscach?

Powyższe pytania kołatały się i w mojej głowie, kiedy kompletowałam wyprawkę pieluszkową dla swoich bliźniaków. W rezultacie zakupiłam część pieluszek noworodkowych, część One Size i przetestowałam oba warianty. Jak się okazało, obawy co do szerokości pieluszek One Size nie były nieuzasadnione. Co więcej, po założeniu pieluszki pupa dziecka wyglądała monstrualnie.

Poniżej prezentuję dwa zdjęcia pokazujące moje dziecko w otulaczach wełnianych: noworodkowym i One Size.

Jaś - 3,5 kg - w otulaczu noworodkowym. Pomimo tak maleńkiego rozmiaru pieluszki, widać że jest jeszcze odrobinkę luźna. Nie jest jednak zbyt szeroka w kroczku.

Jaś - 3 mc, ok. 5 kg - w otulaczu wełnianym One Size. Jak widać nadal jest trochę za duży. Powodują ten efekt częściowo za duże wkłady wewnątrz otulacza. Pieluszka jest bardzo szeroka w kroku.

Co się dzieje, gdy pieluszka wielorazowa jest źle dopasowana?

- zawartość wycieka na zewnątrz, co w przypadku mlecznych kupek może mieć opłakane skutki
- pieluszka uniemożliwia dziecku swobodne poruszanie się
- założenie body w rozmiarze jaki nosi nasze dziecko jest niemozliwe - nie da się zapiąć
- w przypadku noworodków taka pieluszka będzie unosić pupę do góry i powodować nieprawidłową pozycję leżenia u dziecka
- rodzic, który nie jest w stanie dobrze dopasować pieluszki łatwo zraża się do idei pieluchowania wielorazowego

Naprawdę WARTO zainwestować nieco więcej i na początek zdecydować się na rozmiar dedykowany dla noworodka. Pieluszki noworodkowe przeciętnie starczą nam dopóki dziecko nie osiągnie wagi ok. 6-7 kg. To dwa, a często nawet trzy miesiące życia dziecka podczas których nie będziemy musieli korzystać z jednorazówek, które nie wspominając już o aspektach zdrowotnych, ekonomiczne bynajmniej nie są.

3 komentarze:

  1. No dokładnie!!! Ja się zraziłam z tych wszystkich powodów, które wymieniłaś, bo kupiłam pieluszki One Size, Dla mnie te pieluszki to istna tragedia, dla starszego dziecka ok, ale malutkiego niestety nie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo się cieszę, że trafiłam na ten artykuł. Ile otulaczy potrzeba dla noworodka? Czy opcja otulacz wełniany + tetra bez wkładów ma szansę się sprawdzić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chciałaby Pani używać wyłącznie otulaczy wełnianych to starczą 4 sztuki. Trudno powiedzieć czy sama tetra wystarczy, bo jedne dzieci siusiają bardzo dużo, inne mniej. Na pewno do otulacza noworodkowego tetra musi być mniejsza np. 80x60 cm, ja do środka dodatkowo wkładałam welurkowy wkład noworodkowy (bambusowy) lub mini-booster konopny, aby wzmocnić chłonność, bo tetra sama w sobie nie jest bardzo chłonna.

      Usuń